13.09.2013. 04:49
Felipe Masa jau šobrīd ir otrais pieredzējušākais pilots "Ferrari" vēsturē - ilgāk par viņu leģendārās F1 komandas sastāvā startējis tikai Mihaels Šūmahers. Tomēr pēc astoņām labām un ne tik labām sezonām Masa šķirsies no "Ferrari", atstājot savu vietu Kimi Raikonenam. Palūkosimies, kā brazīlietim šo astoņu sezonu laikā ir klājies.

2002. gadā Masa aizvadīja pirmo F1 sezonu "Sauber" komandas sastāvā, gūstot 4 punktus un Spānijas "Grand Prix" izcīnot augsto piekto vietu. Tomēr "Sauber" nolēma viņu nomainīt ar Haincu-Haraldu Ferencenu, bet pats Masa palika pie komandas motoru piegādātājiem "Ferrari", lai vienu gadu turpinātu krāt pieredzi kā testpilots. Uz 2004. gada sezonu Masa atgriezās "Sauber" sastāvā un guva 12 punktus, labāko rezultātu, ceturto vietu, sasniedzot Beļģijā. Masa turpināja startēt šveiciešu komandā arī 2005. gadā, kad visai pārliecinoši dominēja pār komandas biedru Žaku Vilnēvu. Tomēr tad "Sauber" apvienojās ar "BMW" rūpnīcu un Masa no līgumsaistībām tika atbrīvots un viņa vietā pieņemts Niks Haidfelds.

Tā bija Masas lielā iespēja, jo līgumu ar viņu nolēma parakstīt "Ferrari". Lai gan tagad to reti kurš to zina un ņem vērā, Masa ir itāļu izcelsmes pilots, jo viņa vectēvs dzīvoja Itālijā, pirms pārcēlās uz Brazīliju. 2006. gadā Masa aizvadīja pirmo sezonu "Ferrari" rindās un sāka pavisam neslikti - pirmajā posmā Bahreinā viņš kvalificējās otrajā vietā, bet Malaizijā no 21. pozīcijas startā pacēlās uz piekto finišā, pārspējot pat Šūmaheru, kurš sacīksti uzsāka no 14. vietas. Paralēli dažiem ļoti labiem rezultātiem, Masa turpināja jau "Sauber" laikos novēroto tendenci, šad un tad trasē saslīdot vai avarējot. Tomēr Nirburgringā viņš ieguva savu pirmo pjedestālu karjerā, finišējot trešajā vietā, bet Barselonā pirmo reizi uzrādīja sacensību ātrāko apli. Sezonu Masa beidza ar četriem pjedestāliem, šajā laikā izcīnot savu pirmo "pole position" un Turcijā arī tiekot pie pirmās uzvaras. Sezonas spožākais brīdis bija Masas uzvara savās mājās Brazīlijā - viņš kļuva par pirmo šīs valsts pārstāvi, kurš uzvarējis Interlagosā, kopš Airtona Sennas panākuma 1993. gadā. Sezonu Masa noslēdza trešajā vietā, piekāpjoties tikai Fernando Alonso un komandas biedram Šūmaheram. Masas nākotne bija skaidra, kad Šūmahers paziņoja par F1 karjeras beigšanu.

2007. gadā par Masas jauno komandas biedru kļuva Kimi Raikonens, kurš togad izcīnīja čempiona titulu. Lai gan Masa ieguva tikai ceturto vietu, šajā sezonā viņš nereti bija ātrāks par somu pilotu. Tomēr gadījās arī ne viena vien tehniska ķibele un paša pieļauta kļūda, kas sešas pirmās starta vietas neļāva pārvērst vairāk kā trīs uzvarās. Komanda viņu tomēr novērtēja un oktobrī pagarināja līgumu līdz 2010. gada F1 sezonas izskaņai.

2008. gadu Masa varēja sākt uz jauna pacēluma viļņa, tomēr pirmais posms izvērtās par katastrofu. Melburnā kvalificējies ceturtajā vietā, jau pirmajā līkumā Masa saslīdēja, 26. aplī piedzīvoja sarursmi ar Deividu Kulthardu, bet beigās izstājās motora defekta dēļ. Malaizijā Masa izcīnīja "pole position", taču sacīkstē izslīdēja no trases un izstājās. Sākās runas, ka Masa nespēj vadīt F1 auto, kam nav ieslēgta vilces kontroles sistēma, kas uz to sezonu bija aizliegta. Uz trešo posmu Bahreinā viņš ieradās bez punktiem, taču sekoja pārliecinoša uzvara un viss sāka iet uz augšu. Kanādā pēc sadursmes boksu celiņā izstājās Luiss Hamiltons un Kimi Raikonens, abi viņa galvenie konkurenti cīņā par titulu. Rezultātā Masa kopvērtējumā jau pēc septītā posma pacēlās uz pirmo vietu, ko nostiprināja ar uzvaru nākamajās sacīkstēs Francijā. Masa atkal kļuva par pirmo brazīlieti kopš Airtona Sennas, kurš pabijis F1 čempionāta vadībā.

Ja viņam būtu izdevies noturēt stabilitāti, viss varēja izvērsties citādi, taču nākamo trīs posmu laikā atkal sekoja divas sacīkstes bez punktiem. Silverstounā lietus apstākļos Masa saslīdēja piecas reizes un finišēja pēdējais, bet Ungārijā būtu uzvarējis, ja trīs apļus pirms finiša neizbeigtos motors. Turpinājumā sekoja vēl dažas uzvaras, kas mijās ar ne tik labām sacīkstēm, bet uz pēdējo posmu Brazīlijā Masa ieradās, no čempionāta līdera Hamiltona, kurš tolaik aizvadīja tikai otro sezonu "McLaren" sastāvā, atpaliekot 7 punktus. Kvalifikācijā viņam izdevās uzvarēt un sekoja uzvara arī lietus sacīkstē, taču Hamitons, kurš startēja ceturtais, tikai pēdējā līkumā tika garām Timo Glokam, finišēja piektais un ar 1 punkta pārsvaru kļuva par čempionu, liedzot titulu izcīnīt Masam. Kopumā šajā sezonā Masa atkal ieguva sešas pirmās starta vietas un uzvarēja sešās sacīkstēs.

Piloti Uzvaras Pjedestāli 'Poles' Ātrākie apļi Punkti Vieta
Felipe Massa 0 1 0 0 79 7.
Fernando Alonso 2 7 0 1 169 2.
Piloti Uzvaras Pjedestāli 'Poles' Ātrākie apļi Punkti Vieta
Felipe Massa 0 2 0 0 122 7.
Fernando Alonso 3 13 2 0 278 2.
Piloti Uzvaras Pjedestāli 'Poles' Ātrākie apļi Punkti Vieta
Felipe Massa 0 0 0 2 118 6.
Fernando Alonso 1 10 0 1 257 4.
Piloti Uzvaras Pjedestāli 'Poles' Ātrākie apļi Punkti Vieta
Felipe Massa 0 5 0 0 144 6.
Fernando Alonso 5 10 2 5 252 2.
Piloti Uzvaras Pjedestāli 'Poles' Ātrākie apļi Punkti Vieta
Felipe Massa 0 1 0 1 22 11.
Kimi Raikkonen 1 5 0 0 48 6.
Giancarlo Fisichella 0 0 0 0 0 15.
Luca Badoer 0 0 0 0 0 25.

Piezīme: Fisikella daļu sezonas aizvadīja "Force India" komandā

Piloti Uzvaras Pjedestāli 'Poles' Ātrākie apļi Punkti Vieta
Felipe Massa 6 10 6 3 97 2.
Kimi Raikkonen 2 9 2 10 75 3.
Piloti Uzvaras Pjedestāli 'Poles' Ātrākie apļi Punkti Vieta
Felipe Massa 3 10 6 6 94 4.
Kimi Raikkonen 6 12 3 6 110 1.
Piloti Uzvaras Pjedestāli 'Poles' Ātrākie apļi Punkti Vieta
Felipe Massa 2 7 3 2 80 3.
Michael Schumacher 7 12 4 7 121 2.

2009. gadā notika krasas izmaiņas - par absolūti dominējošo spēku Formulā 1 kļuva "Brawn" komanda, ko uz "Honda" bāzes bija izveidojis Ross Brauns, un tāpat pirmās uzvaras izcīnīja "Red Bull" vienība. "Ferrari" neklājās viegli un visas sezonas laikā komanda guva tikai vienu uzvaru. Šis gads iezīmēja krasu pavērsiena punktu Masas karjerā, jo Ungārijas "Grand Prix" kvalifikācijā pa viņa ķiveri trāpīja no citas mašīnas atdalījusies atspere, spēcīgi svainojot sportista galvu. Daži centimetri un Masa varēja aiziet bojā, taču viņam paveicās - atlikušo sezonas daļu gan nācās izlaist, taču sportists pilnībā atlaba. Uz to brīdi kopvērtējumā Masa bija piektais, priekšā Raikonenam, taču jau praktiski bez cerībām uz titulu.

Kā izrādījās, gūtā trauma, lai gan šķietami redzamas sekas neatstāja, tomēr ietekmējusi Masas sniegumu un kopš atgriešanās 2010. gadā viņš ne tuvu nav spējīgs izrādīt konkurenci komandas biedram. To gan varētu izskaidrot ar Fernando Alonso spēku. Spānis kļuva par "Ferrari" pilotu tieši līdz ar Masas atgriešanos pēc traumas sadziedēšanas, tomēr, pat, ja tā, Masam tomēr ir bijusi tehnika ar ko cīnīties par uzvarām, taču kopš 2008. gada tās tā arī nav gūtas. Sestās un septītās vietas kopvērtējumā ir par maz, lai "Ferrari" dotu Masam vēl vienu iespēju. Šīs sezonas atlikušās septiņas sacīkstes Masam būs pēdējās "Ferrari" sastāvā. Varbūt tas dos jaunu iedvesmu brazīlietim parādīt sevi citām komandām.

Gads Komanda Posmi Uzvaras Pjedestāli 'Poles' Apļi Ātrākie apļi Punkti Vieta
2013 Ferrari 12 0 1 0 603 0 79 7.
2012 Ferrari 20 0 2 0 1178 0 122 7.
2011 Ferrari 19 0 0 0 1049 2 118 6.
2010 Ferrari 19 0 5 0 1074 0 144 6.
2009 Ferrari 9 0 1 0 474 1 22 11.
2008 Ferrari 18 6 10 6 1057 3 97 2.
2007 Ferrari 17 3 10 6 1002 6 94 4.
2006 Ferrari 18 2 7 3 1066 2 80 3.
2005 Sauber 18 0 0 0 1019 0 11 13.
2004 Sauber 18 0 0 0 969 0 12 12.
2002 Sauber 16 0 0 0 726 0 4 13.

Laikā, kad vēl tikai baumoja par Masas iespējamo aiziešanu no "Ferrari", sportists visai strikti apgalvoja, ka drīzāk pametīs F1, nekā startēs ar mašīnu, kas nav spējīga atnest uzvaras. Dotajā brīdī, kad visas vietas "Red Bull", "Mercedes" un "McLaren" komandās ir aizņemtas, vienīgais šķietami reālais variants atliek "Lotus", uz ko gan cer arī "Ferrari" sastāvā netikušais Niko Hilkenbergs. Ja ne "Lotus", vai tas nozīmēs, ka Masas F1 karjera pēc šīs sezonas būs galā? Savulaik Masam izveidojās laba sadarbība ar "Sauber", kas joprojām saņem motorus no "Ferrari", taču vai šī komanda atbilst brazīlieša ambīcijām? Savus vārdus Masa tagad ir nedaudz pārfrāzējis, liekot noprast, ka ar uzvarēt spējīgu auto viņš ir gatavs startēt arī kādā citā čempionātā. DTM sportists min kā vienu no iespējām, taču diezgan droši var teikt, ka Lemānā viņu neredzēsim, jo Masam nepatīkot garās izturības sacīktes. Varbūt IndyCar? Masam vēl pilnībā pietiek asuma, lai turpinātu karjeru formulu sacensībās.

Ja aplūkojam visu to pilotu statistiku, kas kopš 1950. gada ir aizvadījuši kaut vienu sacīksti "Ferrari" sastāvā, Masas rādītāji ir patiešām augsti. Ar šobrīd aizvadītām 132 sacīkstēm Viņš šobrīd ir otrais pieredzējušākais pilots, piekāpjoties tikai savā laikā nepārspējamajam Mihaelam Šūmaheram, kurš ar sarkano formulu piedalījies 180 sacīkstēs. Masas kontā ir 11 uzvaras un tikai trīs piloti ir izcīnījuši vairāk - Šūmahera kontā ir 72 pirmās vietas, Nikijs Lauda guvis 15 uzvaras "Ferrari" sastāvā, bet Alberto Askari - 13. Fernando Alonso šobrīd ir tik pat uzvaru, cik Masam. Tikai Alonso (40), Rubensam Barikello (55) un Šūmaheram (116) ir vairāk pjedestālu kā Masam (36), bet no pirmās starta vietas vairāk reižu par brazīlieti (15) startējuši tikai Šūmahers (57) un Lauda (23). Masam ir arī 14 ātrākie apļi, bet vairāk pieder vienīgi Šūmaheram (53), Kimi Raikonenam (16) un Barikello (15). Tas pierāda - Masa ir spilgti ierakstījis savu vārdu "Ferrari" vēsturē.

Pilots Posmi Uzvaras 2.vietas 3.vietas Pjedestāli 'Poles' Apļi Ātrākie apļi Punkti
Michael Schumacher 180 72 32 12 116 57 10251 53 1066
Felipe Massa 132 11 12 13 36 15 7503 14 756
Rubens Barrichello 102 9 24 22 55 11 5686 15 412
Gerhard Berger 96 5 8 11 24 7 4301 9 182
Michele Alboreto 80 3 9 7 19 2 3576 4 138.5
Jean Alesi 79 1 6 9 16 1 3638 2 121
Clay Regazzoni 73 4 11 8 23 4 3836 13 169
Fernando Alonso 70 11 16 13 40 4 3978 6 956
Gilles Villeneuve 66 6 5 2 13 2 3216 8 107
Eddie Irvine 65 4 6 13 23 0 3251 1 156
Niki Lauda 58 15 12 5 32 23 3132 12 242.5
Jacky Ickx 55 6 4 6 16 11 2716 10 121
Kimi Räikkönen 52 9 5 12 26 5 2934 16 233
Mike Hawthorn 37 3 9 4 16 4 2088 6 113.64
Lorenzo Bandini 35 1 2 5 8 1 1993 2 56
Carlos Reutemann 34 5 2 6 13 2 1901 2 90
René Arnoux 32 3 4 4 11 4 1627 4 79
Nigel Mansell 31 3 5 3 11 3 1533 6 75
Stefan Johansson 31 0 2 4 6 0 1444 0 49
Phil Hill 31 3 5 8 16 6 1690 6 96
Alain Prost 30 5 5 4 14 0 1539 3 107
John Surtees 30 4 5 4 13 4 1406 6 88
Alberto Ascari 30 13 4 0 17 13 1630 10 139
Jody Scheckter 28 3 3 0 6 1 1559 0 62
Chris Amon 27 0 1 5 6 3 1466 0 34
Wolfgang von Trips 25 2 2 2 6 1 1336 0 56
Didier Pironi 25 2 2 2 6 1 1257 3 48
Peter Collins 24 3 3 3 9 0 1047 0 47
Patrick Tambay 22 2 3 3 8 4 1093 1 65
Nino Farina 22 1 9 3 13 3 1167 0 75.33
Luigi Villoresi 21 0 2 6 8 0 1115 1 43
Maurice Trintignant 19 1 2 2 5 0 1082 0 33.33
José Froilán González 17 2 6 3 11 3 980 3 56.64
Louis Rosier 15 0 0 0 0 0 486 0 0
Luigi Musso 15 1 4 0 5 0 736 1 32
Eugenio Castellotti 15 0 1 1 2 0 637 0 13.5
Ivan Capelli 14 0 0 0 0 0 513 0 3
Piero Taruffi 13 1 2 1 4 0 613 1 32
Mario Andretti 12 1 0 1 2 1 518 1 20
Arturo Merzario 11 0 0 0 0 0 594 0 7
Richie Ginther 10 0 2 2 4 0 552 2 24
Juan Manuel Fangio 10 3 2 0 5 6 458 4 33
Willy Mairesse 10 0 0 1 1 0 345 0 7
Giancarlo Baghetti 8 1 0 0 1 0 334 1 14
Olivier Gendebien 8 0 0 0 0 0 336 0 8
Pedro Rodríguez 7 0 0 0 0 0 526 0 6
Peter Whitehead 7 0 0 1 1 0 335 0 4
Tony Brooks 7 2 1 1 4 2 351 1 27
Rudi Fischer 7 0 1 1 2 0 287 0 10
Ludovico Scarfiotti 7 1 0 0 1 0 345 1 11
Mike Parkes 6 0 2 0 2 1 224 0 14
Cliff Allison 6 0 1 0 1 0 248 0 8
Umberto Maglioli 6 0 0 2 2 0 439 0 3.33
Mika Salo 6 0 1 1 2 0 331 0 10
Alfonso de Portago 6 0 1 0 1 0 330 0 4
Giancarlo Fisichella 5 0 0 0 0 0 292 0 0
Robert Manzon 5 0 0 1 1 0 114 0 4
Jacques Swaters 5 0 0 0 0 0 92 0 0
Ricardo Rodríguez 5 0 0 0 0 0 196 0 4
Dan Gurney 4 0 1 1 2 0 212 0 13
Nicola Larini 4 0 1 0 1 0 189 0 6
Peter Hirt 4 0 0 0 0 0 142 0 0
Ignazio Giunti 4 0 0 0 0 0 136 0 3
Piero Carini 3 0 0 0 0 0 43 0 0
Jean Behra 3 0 0 0 0 0 129 0 2
Paul Frère 3 0 1 0 1 0 158 0 9
Reg Parnell 2 0 0 0 0 0 98 0 3
Charles de Tornaco 2 0 0 0 0 0 52 0 0
Derek Bell 2 0 0 0 0 0 18 0 0
André Simon 2 0 0 0 0 0 130 0 0
Raymond Sommer 2 0 0 0 0 0 116 0 3
Luca Badoer 2 0 0 0 0 0 100 0 0
Roy Salvadori 1 0 0 0 0 0 82 0 0
Alessandro de Tomaso 1 0 0 0 0 0 91 0 0
Giorgio Scarlatti 1 0 0 0 0 0 0 0 0
Dorino Serafini 1 0 1 0 1 0 80 0 3
Roger Laurent 1 0 0 0 0 0 16 0 0
Harry Schell 1 0 0 0 0 0 68 0 0
Chico Landi 1 0 0 0 0 0 0 0 0
Rudolf Schoeller 1 0 0 0 0 0 3 0 0
Clemente Biondetti 1 0 0 0 0 0 17 0 0
Nino Vaccarella 1 0 0 0 0 0 58 0 0
Kurt Adolff 1 0 0 0 0 0 3 0 0
Gianni Morbidelli 1 0 0 0 0 0 14 0 0.5
Cesare Perdisa 1 0 0 0 0 0 98 0 0
Jonathan Williams 1 0 0 0 0 0 63 0 0
Franco Comotti 1 0 0 0 0 0 63 0 0
André Pilette 1 0 0 0 0 0 33 0 0
Bob Bondurant 1 0 0 0 0 0 106 0 0
Nanni Galli 1 0 0 0 0 0 37 0 0
Andrea de Adamich 1 0 0 0 0 0 13 0 0
Johnny Claes 1 0 0 0 0 0 88 0 0
Max de Terra 1 0 0 0 0 0 51 0 0

Izmantotie resursi:F1 Racing Fan Portal | F1-Fansite.comF1 Fanatic - The Formula One blog and F1...Scuderia Ferrari Formula 1 | Official Siteautosport.com - the authority on Formula One,...FELIPE MASSA • Official Web Site



Reklāmas baloni Reklāmas baloni Lāčplēša 104, Rīga, LV-1003
Solomins Aleksandrs Akadēmiskā airēšana, Kanoe airēšana, Smaiļošana
FTA
Reģistrēties